ازن ژنراتور ازن ژنراتور .

ازن ژنراتور

ازن ژنراتور

ازن ژنراتور

 

ازن ژنراتور دستگاهی است که ازن تولید میکند و فوایدی بسیار دارد و قبل از بررسی و معرفی ازن ژنراتور میبایست شما مولکول ازن را شناخته و نحوه عملکرد ان را بدانید. در انتها در مورد نحوه عملکرد ازن ژنراتور توضیح خواهیم داد. ازن یک ترکیب شیمیایی میباشد که دارای سه اتم اکسیژن می باشد.

 

ازن گازی است تقریباً بی رنگ با بویی خاص شبیه بوی هوای تازه که پس از رعد و برق در کوهستان استشمام می کنیم و یا بویی که در کنار تخلیه الکتریکی در هوای آزاد به مشام می رسد. در دمای معمولی بصورت فاز گاز میباشد، نقطه هیجان آن ۱۱۲- و نقطه ذوب آن ۲۵۱-  درجه ساتیگراد و چگالی آن ۵/۱ برابر اکسیژن در شرایط استاندارد  می باشد. حل پذیری آن در آب کم ولی با کاهش دما افزایش می یابد. مولکول ازن پایدار نیست و در نتیجه نمی توان  آنرا انبار یا حمل نمود. این امر سبب می شود که تولید ازن همواره در محل مصرف شکل گیرد. لذا مراحل حمل  و انبار کردن مواد شیمیایی که مراحلی بسیار خطرناک هستند، در این روش حذف می شوند. چه ازن ازطریق ماوراء بنفش و چه به صورت صاعقه بوجود آمده باشد، واکنش بعدی همیشه به صورت زیر است. ازن بوجود آمده سریعاً  تمام آلاینده های محیط را اکسید می نماید و نتیجه این اکسیداسیون تنها مواد اکسید  شده و اکسیژن است.

 

ازن در طبیعت نمی تواند بصورت پایدار باقی بماند و سریعاً به  O و  O2 شکسته می شود. اکسیژن مولکولی پایدار است که میزان  اکسیژن  محیط را بالا می برد ولی اتم O (اکسیژن نوزاد یا اکسیژن فعال) نمیتواند به تنهایی به زندگی خود ادامه دهد و باید با آلاینده ها ترکیب شود و آنها را بصورت اکسیدهای پایدار درآورد . به همین خاطر است که اکسیداسیون حاصل از ازن ترکیب اکسیژن فعال با سایر مواد یا موجودات است و نه ترکیب ازن.

 

O2 بصورت پایدار باقی می ماند O3 به O2 و O1  تجزیه می گردد که O2 باز پایدار می ماند و O1 باعث ضدعفونی یعنی از بین بردن پالاینده ها می شود. در نتیجه این اکسیژن  فعال و یا نوزاد است که باعث ضدعفونی طبیعت از زمان بوجود آمدن آن تا ابدیت خواهد بود. به همین دلیل است که می توان اکسیژن فعال را ضدعفونی کننده اهورایی یاد کرد. اکسیژن فعال، اکسیژن نوزاد و ازن در این کتاب به صورت مترادف به کار گرفته شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

در طبیعت هم تمام عناصر به صورت اکسید یافت میشوند در اکثر مواقع، ضد عفونی با ازن به صورت همیشه، در حین کار با دوز پایین و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و درنتیجه به طور مرتب اندازه آلودگی در محیط کاهش می یابد .  ازن  به  نحو  مطلوب  و  بسیار موثری  انواع  آلودگی های  میکروبی را از بین میبرد. اثر ازن بر روی میکروارگانیسم ها بسیار تاثیر گذارتر  از  کلر و  مشتقات آن می باشد.

 

 

 

ازن بصورت گاز تولید می شود و از آنجا که در آب و یا سایر مایعات قابل حل شدنه  در نتیجه: یک ضد عفونی کننده بسیار انعطاف پذیر است و بسته به موارد استعمال، کاربرد های بسیاری در ضد عفونی هوا، آب، محیط (دیوارها ، کف زمین، سطوح ) ، لباس های کار ، اجسام و لوازم مختلف و مواد را داراست. بر خلاف ضد عفونی کننده های معمول مانند: کلر، فرمالین و مواد شیمیایی دیگر، اکسیداسیون با ازن، هیچگونه مواد سمی یا مضری باقی نمیماند. ازن میکروارگانیسم های مختلف نظیرانواع باکتریها، ویروسها، پروتوزوئرها، قارچها، مخمر ها، اسپورها و هاگ های منتشر شونده از طریق آب و هوا را از بین میبرد.

 

باکتریها، میکروارگانیسم های کوچک تک یاخته ای هستند که دارای ساختمان ساده و ابتدایی می باشند. فشار اسمزی داخلی اکثر باکتریها حدود ۵ تا ۲۰ اتمسفر می باشد . این امر بعلت غلظت زیاد مواد محلول درون سلولی است . اسکلت محکم دور سلول باکتری بنام  دیواره سلولی از انفجار باکتری و پاره شدن غشاء به علت اختلاف فشار اسمزی درون و بیرون باکتری جلوگیری می کند. اتم اکسیژن فعال با حمله به جدار سلول باکتری موجب از هم گسیختگی و پارگی دیواره سلولی و در نتیجه مرگ باکتری می گردد.

تولید ازن توسط ازن ژنراتور

به دلیل کوتاه بودن طول عمر ازن بایستی این گاز را در محل تولید کرد. از مزایای تولید در محل این است که از مشکلاتی از قبیل حمل و نقل و یا نگهداری در انبار جلوگیری می شود. از دیگر مزایای این گاز این است که وقتی در محل تولید می گردد می تواند از غلظتی برابر با ppm000 200 برخوردار شود. هرگاه این گاز در آب آزاد گردد، غلظت آن فقط به چند ppm تنزل می یابد و پس از اینکه قسمتی از گاز آزاد شده در آب، در نهایت به سطح آب و به هوای آزاد می رسد، به سختی می توان غلظت آن را بیش از ppm0.1 اندازه گیری نمود و پس از مدت کوتاهی اثری از ازن در آب باقی نمی ماند. این مزیت دلیل قانع کننده ای برای استفاده از ازن به جای گاز کلر و یا مواد شیمیایی دیگر در این گونه موارد می باشد (به عنوان مثال باکتری زدایی و پاکسازی آب استخرهای شنا).

خواص ازن

خواص فیزیکی وشیمیائی ازن

ازن یکی از اشکال آلوتروپی اکسیژن بوده و گازی آبی رنگ با بوی تند وناپایدار می باشد . این ترکیب یک اکسید کننده قوی بوده وبسیار قوی تر از اسید هیپوکلرو( ماده موثر گند زدایی کلر در آب )  می باشد. حلالیت ازن در آب ۱۲ مرتبه کمتر از حلالیت کلر بوده ومحلول آبی آن نیز ناپایدار می باشد.

 

با توجه به ناپایداری گاز ازن ، باید درمحل مصرف ونیز زمان مصرف تولید شود ونمی توان آنرا مثل کلر ذخیره نمود. با توجه به حوادث زیادی که در خصوص ترکیدن سیستم های ذخیره ونگهداری کلر بوقوع پیوسته است این محدودیت لزوماً جزء معایب استفاده از گاز ازن محسوب نمی شود. لکن عدم امکان ذخیره آن در مواردی موجب توقف یا اشکال در امر استفاده از سیستم گند زدا می گردد.

تولید ازون

سه روش متداول برای تولید ازون وجود دارد

جرقه داغ(Hot Spark)

 نور فرابنفش(UV Light)

 پلاسمای سردCold Plasma)

تولید اوزون به روش جرقه داغ(تخلیه کورونا) عمدتاً برای کاربردهای صنعتی به‌ کار می‌رود، اما در حال حاضر اوزون حاصل از تخلیه کورنا برای مصارف شخصی نیز در دسترس قرار دارد

اوزون حاصل از نور فرابنفش و پلاسمای سرد عمدتاً برای کارهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در یک فاصله زمانی معین پلاسمای سرد مقادیر اوزون خیلی بیش‌تری در مقایسه با نور فرابنفش تولید می‌کند اما نمی‌توان گفت که شیوه فرابنفش روش مفیدی برای تولید اوزون نیست.وقتی به مقادیر کم‌تری اوزون به صورت جریان مداون نیاز باشد پرتو UVبهترین گزینه خواهد بود.

بعضی از واحدهای پلاسمای سرد قابلیت تولید ایزوتوپ‌های کوتاه عمری مثلO4، O5، O6،O7 و .. را دارند. این ایزوتوپ‌ها حتی از O3 معمولی نیز بسیار واکنش پذیر هستند.

همچنین ازن توسط ازن ژنراتور نیز تولید میشود که عمده تولید ان برای مصارف خواس از این طریق میباشد و شما میتوایند از سایت ناب زیست دریافت کنید.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۰:۵۷ توسط:عرفان خادمی موضوع: نظرات (0)